Detail zprávy

Prof. Karel Janda obdržel Cenu Františka Běhounka 2017

30.11.2017

Ve středu 29. listopadu 2017 obdržel náš kolega prof. Karel Janda Cenu Františka Běhounka 2017, kterou každoročně uděluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Prof. Janda Cenu obdržel ex aequo (stejnou měrou) s fyzikálním chemikem prof. Ladislavem Kavanem. MŠMT tuto cenu každoročně uděluje nominované osobnosti za propagaci a popularizaci české vědy a šíření dobrého jména České republiky v Evropském výzkumném prostoru (ERA).

Blahopřejeme!

Prof. Karel Janda byl nominován Institutem ekonomických studií Fakulty sociálních věd UK.  Nominace reflektuje Jandovo dosažení mezinárodně významných výsledků v ekonomickém výzkumu energetických zdrojů, především v zaměření na obnovitelné zdroje energie a jejich vliv na globální problémy klimatické změny a světové potravinové bezpečnosti, stejně tak jako úspěšnou účast v projektech evropské spolupráce v oblasti výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. „Významným rysem úspěšného výzkumu prof. Jandy je jeho výrazná aktuálnost a celosvětová společenská důležitost a jeho interdisciplinarita,” vysvětluje doc. Martin Gregor, PhD, ředitel Institutu ekonomických studií FSV UK.

Prof. Janda, jako hlavní koordinátor dvou rozsáhlých evropských grantů ECOCEP (2014 – 2017) a GEMCLIME (2017 – 2020), dosáhl spolupráce českých vědců s evropsky i světově nejpřednějšími partnery jak v oblasti ekonomie energie globální klimatické změny, tak i v rámci celého širokého oboru ekonomie. „Unikátní je přínos prof. Jandy jakožto iniciátora, úspěšného navrhovatele a hlavního koordinátora dvou aktuálně probíhajících mimořádně rozsáhlých evropských projektů s nejprestižnějšími světovými vědeckými partnery,“ dodává doc. Gregor.

Prof. Janda získal titul Ing. z ekonomie na Vysoké škole ekonomické v Praze (VŠE) v roce 1988  a v roce 1996 úspěšně obhájil doktorskou disertaci na Center for Economics Research and Graduate Education (CERGE) na Univerzitě Karlově (UK). Od roku 2003 až do současnosti aktivně působí na Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd UK (od roku 2011 jako vedoucí katedry mikroekonomie a matematických metod) a na katedře bankovnictví a pojišťovnictví Fakulty financí a účetnictví VŠE.

Návrhová komise Ceny Františka Běhounka za předsednictví prof. Ivana Wilhelma v letošním roce navrhla udělení Ceny za rok 2017 ex aequo (stejnou měrou) Karlu Jandovi za FSV UK a dále fyzikálnímu chemikovi panu profesoru Ladislavu Kavanovi navrženému Ústavem fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR. Cenu oba laureáti převzali z rukou ministra školství, mládeže a tělovýchovy Stanislav Štecha v Hlavním sále Senátu Parlamentu ČR.

Cena Františka Běhounka

Cenu Františka Běhounka uděluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy od roku 2012 vědci nebo vědkyni, kteří během posledních pěti let svou aktivní a úspěšnou účastí v projektech evropské spolupráce v oblasti výzkumu, experimentálního vývoje a inovací přispěli k propagaci a popularizaci svého vědního oboru a k šíření dobrého jména České republiky v Evropském výzkumném prostoru.

Nominace na Cenu posuzuje a doporučení ministrovi k udělení Ceny dává návrhová komise složená z čelních osobností české vědecké sféry.

Projekt GEMCLIME

V roce 2016 byl na IES FSV UK zahájen projekt Global Excellence in Modelling of Climate and Energy (GEMCLIME 2016 – 2020), který navazuje na úspěšný projekt Economic Modeling for Climate - Energy Policy (ECOCEP 2014 – 2017). Projekt, jehož navrhovatelem a koordinátorem je prof. Janda, se zaměřuje na ekonomii energie a klimatické změny. Projekt zahrnuje nejvýznamnější světové vědce a instituce oboru. Univerzita Karlova koordinuje vědeckou spolupráci mezi předními evropskými pracovišti (FEEM, Toulouse School of Economics, Oxford a London School of Economics) s vedoucími institucemi v USA a Kanadě (MIT, Harvard, University of California, Berkeley, Stanford, Princeton, Columbia, Cornell, Maryland, Arizona State University a McGill University), Austrálii a Novém Zélandě (Australian National University, University of Auckland), Africe (University of Cape Town) a Asii (National University of Singapore).

Projekt je součástí konsorcia EU Horizon 2020 MSCA RISE.

Autor - Mgr. Lucie Křížová M.A.

Galerie