Adam Nedvěd (February 2019)

 


 

Adam Nedvěd comes from Prague and finished his studies at the IES last September. He is currently the Financial Director of Blahobyty's startup, which he also co-founded. During his studies he worked on several projects in the field of graphic design, programming and wholesale of IT equipment. In 2015, he was awarded the Google Award for Young Data Journalism Talents, a project dedicated to public procurement control before the Office. Another award he received was the Deloitte Outstanding Thesis Award for the students with the best diploma thesis. IES also participated in the preparation of the seminar about “Aktuality” or debate club at the IES - DebatIES. He was a member of the Academic Senate of the FSS CU for almost 2 years. In his free time Adam likes travelling to foreign countries.

 

Adame, jste poměrně čerstvým absolventem IES, dokonce jste za svou magisterskou práci obdržel ocenění Deloitte Oustanding Thesis Award, pro nejlepší práce studentů IES. Které předměty Vás k tomuto úspěchu nejvíc nasměrovaly a pomohly, případně Vás nejvíce motivovaly? Je něco, co byste udělal jinak, kdybyste měl možnost zahájit svá studia od úplného začátku?

Myslím, že zpětně bych toho mnoho neměnil. Ačkoliv mě matematicky orientovaná výuka od IES zprvu spíše odrazovala, během studia jsem našel největší zalíbení v statistice a ekonometrii. Před IES jsem se věnoval programování, což mi umožnilo snadno aplikovat nové znalosti v praxi. Ohromně přínosná pak pro mě byla příprava bakalářské i magisterské práce. V obou případech jsem měl skvělé vedoucí, pod jejichž vedením jsem mohl svoje znalosti naplno využít. Jsem rád, že ve studijním plánu dostává více prostoru výuka programování, kterou bych doporučil každému absolvovat.

Před několika lety jste získal cenu Googlu pro mladé talenty datové žurnalistiky. Mohl byste vysvětlit, co to znamená, o co se jednalo?

Během studia mě inspirovala práce Jiřího Skuhrovce, který vytvořil unikátní databázi veřejných zakázek za pomoci automatizovaného sběru dat z veřejně dostupných zdrojů na internetu. To mu umožnilo nebývale detailně analyzovat praxi soutěžení veřejných zakázek. Pro svoji bakalářskou práci jsem použil obdobný postup k vytvoření rozsáhlé databáze rozhodnutí ÚOHS, jehož činnost jsem analyzoval. Práci ocenila porota Novinářských cen, která ve spolupráci s Googlem cenu uděluje. Tento úspěch nakonec podpořil vznik studie o efektivitě rozhodovací praxe ÚOHS, kterou jsme publikovali společně s Jiřím Skuhrovcem a Tomášem Ducháčkem.

Během studia jste se věnoval i dalším projektům, na nich jste si „osahal“ zakládání start-upu?

Již na střední škole jsem se věnoval grafickému designu a programování. Od tvorby jednoduchých webů jsem se přes práci na větších portálech dostal až ke spolupráci na vzniku online služby pro reklamní agentury. Tato práce pro mě vždy byla spíše koníčkem a neplánoval jsem se jí dlouhodobě věnovat. Zároveň jsme během bakalářského studia s kamarádem rozjeli projekt, který dodnes úspěšně působí na B2B trhu s použitou výpočetní technikou.

V současné době působíte ve společnosti Blahobyty, kterou jste také spoluzakládal. Co je největší výzvou při řízení takovéto firmy?

Vedení startupu představuje poměrně dlouhou a náročnou cestu. Jakmile se něco podaří vyřešit, hned se objeví několik, zpravidla složitějších výzev. Projít si vším od prvního dne, prvního zaměstnance a prvního klienta až k společnosti se silnou pozicí na trhu je velmi naplňující, nemluvě o neuvěřitelném množství věcí, které se tím člověk naučí. Kromě samotného startu společnosti během magisterského studia představuje výzvu především nutnost držet si odstup a klidnou hlavu v jinak hektickém startupovém prostředí.

Jak jste vlastně objevil „díru na trhu“ v této oblasti? Šlo o „hospodský plán“, který byl zrealizován, nebo jste systematicky hledal to, co chybí?

O nápady, které by se daly přetavit v nový projekt, jsem nikdy neměl nouzi. Zvlášť, když se naučíte „přemýšlet jako ekonom“, tak se mnohdy stačí pozorně koukat kolem sebe a možnosti se začnou objevovat samy. Nápad spravovat krátkodobé pronájmy a ubytovacích zařízení byl v té době jedním z mnoha. V Praze tehdy začínal růst trend okolo Airbnb, které jsem dobře znal jako cestovatel. A jelikož čísla v Excelu dávala smysl, dali jsme dohromady tým a pustili jsme se do práce.

Čemu se věnujete ve volném čase?

Vždy si rád udělám čas na cestování, rodinu a přátele.

 


  

  

 

 

 

Partners

Deloitte
McKinsey & Company
Moneta Money Bank

Sponsors

CRIF
ČSOB