Jan Šomvársky (květen 2021)

Jan Šomvársky IES dokončil v roce 2016. Absolvoval zde bakalářské studium, ale v magisterském již pokračoval na Rotterdam School of Management, Erasmus University. Školu ukončil v roce 2017 a ještě v témže roce založil spolu s Ondřejem Kulatkou, Bolkem Kristiánem a Lenkou Röhryovou (rovněž absolventkou IES) start-up Vitadio. Ten pomáhá lidem s léčbou diabetu 2. typu, neboli typem cukrovky, která je způsobená špatným životním stylem. Zde působí Jan doposud. Jan ve volném čase rád leze po skalách.
 

V Rotterdamu jste vystudoval magisterský Management inovací. Co se za tím skrývá? Jaké předměty se zde učí a na co je tomto oboru kladen důraz?

Celý obor se točí okolo zavádění procesních a produktových inovací ve středních a velkých společnostech. Hned první předmět je zaměřený na strategii, kde se hlavně rozebírají case studies. Člověk si udělá lepší obrázek o tom, jaká jsou úskalí při pokusech o změnu zaběhnutého pořádku u tisíců lidí. Potom jsou předměty zaměřené více na exekuci a management, kde se učí best practice v implementaci změn ve společnostech. Předměty jsou většinou hodně praktické a očekává se příprava a aktivní zapojení v hodinách. Například na jednom předmětu se pracuje na reálném projektu od Google a Philips. Oproti IESu jdou předměty za sebou, ne paralelně, takže se můžete plně soustředit na jeden předmět. Zároveň jsou zaměřené na soft skills, což si myslím, že je super doplněk k hodně analytickým předmětům na IES. Velká část našeho ročníku šla do velkých či malých konzultaček, hlavně do holandského Deloitte Digital.

Jak jste se k managementu inovací dostal, co vzbudilo váš zájem právě o tento obor?

Na IESu jsme vycepovaní v analytické oblasti, chtěl jsem si začít budovat i manažerský základ. Od konce bakaláře jsem pokukoval po vybudování vlastní technologické společnosti a myslel jsem, že RSM mi v tom pomůže. To se nakonec z větší části potvrdilo. 

Jste spoluzakladatel startupu Vitadio, mohl byste vysvětlit, čím se vlastně zabýváte?

Vyvíjíme takzvané digitální terapeutikum pro léčbu chronických onemocnění, u kterých lze změnou režimu pacienta dosáhnout výrazného zlepšení zdravotního stavu. Jedná se o mobilní aplikaci certifikovanou jako zdravotnický prostředek a validovanou v klinických studiích. Nyní se specializujeme na diabetes 2. typu, čili cukrovku získanou v průběhu života. Uživatel může aplikaci spárovat s různými monitorovacími zařízeními, průběžně vkládá fotografie jídel nebo manuálně zadává zdravotní údaje. Vitadio tato data analyzuje a předkládá pacientovi personalizovaná doporučení, která mu pomůžou efektivně zlepšit kontrolu onemocnění. U tisíců pacientů v Čechách, Německu a na Slovensku jsme dosáhli zlepšení kontroly cukrovky srovnatelné s léky a letos se chystáme do plošného proplácení zdravotními pojišťovnami v Německu.

Jak jste se k této oblasti ve zdravotnictví dostali, hledali jste „díru na trhu“, nebo si naopak díra našla
Vás?

Do současného produktu a business modelu jsme "dopivotovali" postupnými změnami. Začínali jsme s obecnou úpravou životosprávy ve wellness segmentu, který je velmi kompetitivní. Zjistili jsme, že se nám do programu hlásí hodně chronických pacientů a zároveň se o nás začínali zajímat lékaři, kteří by měli podle oficiálních doporučení poskytovat edukaci v self-managementu a podporu v úpravě životosprávy. Na to ale ve většině případů nemají čas ani prostředky a v důsledku se plná péče dostane jen ke zlomku pacientů. Tento problém jsme úspěšně validovali na několika evropských trzích a od té doby se zaměřujeme na zdravotnický segment.

Jak plánujete další rozvoj Vitadia, budete aplikaci přizpůsobovat i do sousedních států, plánujete
expanzi? Nebo naopak budete váš systém zdokonalovat?

V produktu se stále více zaměřujeme na využití dat pro zvýšení personalizace a škálovatelnosti celé terapie. Celý systém budujeme tak, aby byl adaptovatelný i pro další chronická onemocnění. Co se týče expanze, teď je naší prioritou Německo, kde jsme začátkem roku otevřeli kanceláře. Další státy budou následovat spolu s dalšími terapeutickými oblastmi.

Co vás baví ve volném čase?

Od mala lezu po skalách a je to moje nejoblíbenější kratochvíle i teď.

 

 

 

 

 

 

Partneři

Deloitte

Sponzoři

CRIF
McKinsey
Patria Finance