Autor: |
doc. Ing. Tomáš Cahlík CSc., Jiří Hlaváček, Jana Marková
|
Typ: |
Články v recenzovaných časopisech |
Rok: |
2008 |
Číslo: |
1 |
ISSN / ISBN: |
0032-3233 |
Publikováno v: |
Politická ekonomie |
Místo vydání: |
Praha |
Klíčová slova: |
přístup přes agenty, financování ve vzdělávacím sektoru, maximalizace pravděpodobnosti přežití, procedurální racionalita |
JEL kódy: |
C61, H52, I21,D0 |
Citace: |
Cahlík, T. a Hlaváček. J. a Marková, J.: Školné či dotace? (Simulace s modely systému vysokých škol). Politická ekonomie, 2008, Vol. LVI, No. 1 (2008), p. 54-66. ISSN 0032-3233 |
Granty: |
402/07/0890 GA CR (2007-2009): Síťové přístupy v ekonomickém modelování
Výzkumný záměr IES (2005-2011) Integrace české ekonomiky do Evropské unie a její rozvoj
|
Abstrakt: |
V tomto příspěvku je analyzován dopad různých alternativ financování na dva jednoduché modely univerzitního systému. Oby modely jsou založeny na agentech, a to z toho důvodu, že neanalyzujeme reprezentativní univerzitu, ale systém heterogenních univerzit. V prvním - optimalizačním modelu - každá univerzita maximalizuje v každé periodě pravděpodobnost přežití, řídicími proměnnými jsou příjmy univerzit a platy učitelů. Ve druhém modelu implicitně předpokládáme omezenou racionalitu či nedostatek relevantních informací a každá univerzita reaguje v každé periodě podle jednoduchých pravidel na rozdíl mezi svou kapacitou a množstvím uchazečů. Základním výsledkem je to, že chování modelů je různé v různých situacích při různých alternativách financování a že by bylo zjednodušující zobecňovat, že některá alternativa financování je vždy nejlepší. |