Cost planning of PPP projects in the Czech Republic
Autor: | Mgr. Marek Ehrenberger |
---|---|
Rok: | 2014 - letní |
Vedoucí: | prof. PhDr. Petr Teplý Ph.D. |
Konzultant: | |
Typ práce: | Diplomová Finance, finanční trhy a bankovnictví |
Jazyk: | Anglicky |
Stránky: | 104 |
Ocenění: | Pochvala děkana Fakulty sociálních věd za vynikající výkon u státních zkoušek. |
Odkaz: | https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/138402/ |
Abstrakt: | Tato práce se zabývá plánováním nákladů Public-Private-Partnership (PPP) projektů v České republice, zejména s ohledem na institucionální prostředí a silniční infrastrukturu. Nejprve představím koncept PPP z teoretického hlediska a srovnám ho s tradičním vymezením veřejných zakázek. Dále diskutuji financování PPP projektů v kontextu projektového financování a evropského trhu s PPP. Hlavní část práce se zaměřuje na zadávání veřejných zakázek v oblasti silniční infrastruktury a na výhody organizační struktury PPP projektů. Nejprve zkoumám nedostatky institucí, které se zabývají veřejnými zakázkami, a pak navrhuji řadu konkrétních řešení. Ta spadají do čtyř hlavních oblastí: zlepšení zákonů zabývajících se veřejnými zakázkami, zvýšení kvalifikace státních úředníků, strategické plánování potřebných silnic a správa těch současných z pohledu investičního managementu. Tímto odpovídám kladně na otázku, zda české instituce omezují potenciál PPP projektů. Následuje komplexní empirická analýza modelu Světové banky na plánování nákladů PPP projektů v oblasti výstavby dálnic pomocí Monte Carlo simulace. Zkoumám konkrétní případ silnice R35, pokud by byla realizována pomocí PPP, a identifikuji klíčové parametry, které mají vliv na čistou současnou hodnotu s oukromého a veřejného sektoru. Výsledky jsou dále srovnány mezi třemi různými scénáři. Jako hlavní významné parametry jsou označeny: předpokládané zatížení nákladní dopravou, výše mýta a zejména náklady na výstavbu dané silnice. V závěru práce doporučuji PPP projekty jako pro stát vhodný způsob zajišťování silniční infrastruktury za podmínky vhodného rozdělení rizik mezi soukromý a veřejný sektor a dostatečné kvalifikovanosti zodpovědných státních úředníků |