Ivana Karhanová
Ivana Karhanová
Ivana Karhanová (rodným jménem Šalomonová) pochází ze Znojma a studium na IES ukončila magisterským titulem v roce 2005. Už během studia sbírala pracovní zkušenosti, začínala jako recepční v hotelu, později působila jako finanční poradkyně. U této práce po skončení studia chvíli zůstala, ale v roce 2008 nastoupila do České televize na pozici moderátorky Studia Burza a Investorského magazínu na programu ČT24. Zde setrvala necelé dva roky a pak nastoupila do televize Z1 jako editorka a také moderátorka ekonomického zpravodajství. Po skončení fungování televize Z1 se Ivana pustila do podnikání. Nejprve založila PR agenturu Margetroid, zaměřenou na klienty z finančního a investičního sektoru, která si již vybudovala svou pozici na trhu. Později založila i babyfriendly kavárnu Králík v rádiu. Kavárna si záhy našla svou klientelu a to natolik úspěšně, že na podzim 2016 Ivana otevřela další dětskou hernu s bistrem. Ivana se ve volném čase věnuje hlavně své rodině a sportu, amatérsky závodí na dlouhých tratích. |
|
Ivano, byl Institut ekonomických studií určující pro Vaši kariéru, nebo myslíte, že by se Vaše kariéra ubírala stejným směrem i s jinou vysokou školou? Nikdy jsem se nad tím nezamýšlela a když jsem se o to teď pokusila, tak jsem zjistila, že na to neumím odpovědět a ani vlastně odpověď na tuto otázku hledat nechci. Moc se neohlížím dozadu ve smyslu, co by ... kdyby ... ? Přijde mi mnohem důležitější vnímat příležitosti, které kolem člověka jdou a nevymýšlet různá „ale“, proč do toho člověk nemůže jít. Za moji „kariéru“, pokud tak chcete nazývat situaci, kdy mám PR agenturu a dvě kavárny, může myslím především moje touha dělat věci po svém, tak, jak je chci dělat já a ne jak to ode mě čeká společnost. V tomto směru není rozhodující škola, ale osobní odvaha vystoupit ze zajetých kolejí. Kdybych se řídila tím, co se ode mě čeká, sedím v bance (nebo jiné nadnárodní korporaci), za pevný měsíční plat, a momentálně bych už pátým rokem byla doma s dětmi na mateřské. Pro mě osobně to je dost šílená představa. Když jsem byla poprvé těhotná, pracovala jsem pro Tomáše Hudečka, pozdějšího primátora Prahy, tehdy byl prvním náměstkem. Dodnes nezapomenu na „rady“ lidí okolo, jak mám připravit svoji firmu na to, že po porodu budu půl roku mimo… Byla jsem doma měsíc a právě ti lidé, kteří do mě hučeli, že mám zůstat doma, se mě během té doby pokusili z mé pozice na magistrátu odstranit :-) Když jsem otvírala kavárnu pro rodiče s dětmi, lidé v okolí, kteří „to se mnou mysleli dobře“ mě varovali, že to nebude fungovat, že lidé s dětmi nemají peníze. Bohužel mi nikdo neřekl, že to bude špatně fungovat proto, že ty prostory jsou malé. Jsme narvaní a kvalita servisu pak jde dolů, nyní se tedy stěhujeme do větších prostor a budeme otvírat další provozovnu. Pracovala jste v ekonomickém zpravodajství, dokonce v několika televizních stanicích. Diváci Vás mohou znát například ze Studia Burza nebo z Investorského magazínu. Co nejdůležitějšího jste si odsud odnesla, jaké zkušenosti jsou pro Vás nejcennější? Práce v televizi je dobrá pro vlastní ego :-) . Získáte spoustu cenných kontaktů. Zpětně těchto zkušeností samozřejmě využívám v agentuře, vím, jak funguje zpravodajství, jak se točí reportáže a můžeme tak klientům nabídnout mnohem efektivnější práci. Šetříme spoustu času tím, že se nesnažíme marně do televize nebo do novin prosadit špatně zpracované téma. Jinak bych práci v televizi nepřeceňovala, nejvíc mi daly práce zdánlivě „podřadné“, jako byl právě finanční multilevel nebo práce v hotelu, kde jsem si prožila jak útok na dvojčata v roce 2001, tak povodně 2002. Na tyto směny plné zmatků a stresu, nechápajících hostů či přebookovaného hotelu nezapomenu. I když jste v práci už 24 hodin, jste unavení, ale donekonečna vysvětlujete lidem, že centrum Prahy je pod vodou, nemůžete si dovolit dávat to najevo. Vaše rozpoložení není podstatné, protože lidé od vás čekají skvělý servis, za který platí. Ivano, podnikáte, máte vlastní PR agenturu, ale i úspěšnou kavárnu vhodnou pro rodiče s dětmi. Jak se z televizní moderátorky stane podnikatelka? Já jsem tou dobou už měla založené s.r.o., i když s jiným úmyslem. Potřebovala jsem optimalizovat daně a část činností jsem chtěla vyčlenit do samostatné firmy. Nakonec jsem ji přeměnila na PR agenturu a po pár měsících činnosti jsem přijala prvního zaměstnance, pak dalšího a nyní se stabilně držíme na počtu 5 konzultantů. Zde se mi hodily kontakty z televize, protože první klienty jsem získala především díky nim. Často se jednalo o firmy, s nimiž jsem ještě jako moderátorka vedla rozhovory či točila reportáže. Nyní agentura oslavila 6 let od svého vzniku a postupně si získáváme čím dál větší renomé v oblasti financí a ICT služeb. Po narození první dcery jsem pak zjistila, že společnost není naprosto připravená na matky, které nechtějí s děckem sedět doma nebo na hřišti. Možná se jako místo, kam můžete s dítětem, připouští ještě cukrárna nebo dětský koutek v nákupním centru. Jenže já jsem chtěla fungovat dál, i když samozřejmě v upraveném režimu. A nákupní centra fakt nemám ráda. Tak jsem otevřela vlastní kavárnu Králík v rádiu. Zavedla jsem tam vše, co mi chybělo – hernu s chůvou a kuchyní, která vaří tak, že to jídlo je sice vhodné pro děti, ale přitom si pochutnají i rodiče. Nejsou to žádné umixované „kašičky“ nebo různé průmyslově vyráběné „skleničky“ či sladkosti. Vše z poctivých surovin, s láskou a respektem k dětem i rodičům. Chůvy se dětem věnují, zpívají s nimi, malují apod. Máte nějaké další podnikatelské plány a sny do budoucna? A poslední, naprosto neoriginální otázka, kterou určitě dostáváte často. Jak zvládáte péči o rodinu, výchovu dětí a práci dohromady? Máte vůbec čas na sebe? |