Radek Němeček

Radek Němeček

Radek Němeček pochází z Prahy a na IES studoval do roku 2004, kdy získal magisterský titul. Během studia absolvoval výměnný pobyt na univerzitě v německé Konstanz. Již při práci si dále doplňoval vzdělání na Tuck School of Business v americkém Dartmouth a rovněž získal postgraduální právnický titul LL.M. Je také držitelem řady profesních ocenění, například za druhé nejlepší Investor Relations v Evropě podle IR Magazine nebo pro nejlepšího IR Manažera v ČR podle hlasování analytiků v soutěži CZECH Top 100.

V současné době Radek působí již více než dva roky ve společnosti SAZKA Group, kde má na starosti vztahy s investory, médii a regulátory. Předtím byl rok ředitelem agentury Cook Communications. Mezi lety 2009 až 2016 pracoval ve společnosti NWR, kde prošel postupně pozicemi Manažer investorských vztahů, Vedoucí oddělení vztahů s investory a Ředitel komunikace. V této době žil i s rodinou v Nizozemsku. Předtím byl vedoucím oddělení vztahů s investory ve společnosti Unipetrol nebo také působil v ČSOB. Ještě při studiu vysoké školy získával praxi na Ministerstvu financí jako tiskový mluvčí a zástupce ředitele oddělení komunikace.

Ve volném čase se Radek věnuje rodině, sportu a je příznivcem rakouské ekonomické školy.
němeček

 

Radku, co Vás na IES nejvíce bavilo? Je nějaký pedagog, který Vás inspiroval, na kterého rád vzpomínáte?

Hodně se mi líbila komorní, téměř rodinná atmosféra Institutu a zároveň náročné akademické prostředí. Mám skvělé vzpomínky na pedagogy z Matematicko-fyzikální fakulty a líbil se mi styl výuky profesora Mejstříka. Svou diplomovou práci jsem nakonec napsal pod vedením profesora Sojky, který podnítil můj zájem o ekonomickou teorii a dějiny ekonomického myšlení.

Co přesně se skrývá pod pojmem „investor relations“? Co člověk na pozici IR manažera řeší a co by měl umět?

Vztahy s investory jsou vlastně průnikem mezi financemi, komunikací a prodejem. Musíte mít pokročilé znalosti ve financích, sebevědomě komunikovat s investory a být schopní prodávat vize a strategii společnosti, kterou reprezentujete. Investoři a analytici potřebují přístup k informacím o společnosti, její finanční situaci a plánům, aby byli schopni dělat svoji práci.

Důležité je řídit vhodně tržní očekávání. Investoři nemají rádi překvapení, neočekávané pohyby a „kostlivce ve skříni“. Proto pokud dobře fungují „vztahy s investory“ jedná se o skutečnou hodnotu ve formě nižších nákladů kapitálu a zajištění přístupu k financování ať už na dluhových nebo akciových trzích.

Jaké období ve vaší kariéře podle Vás bylo klíčové?

Rozhodně to musí být období šesti let v Amsterdamu, kdy jsem vedl oddělení Vztahů s investory ve firmě, která byla součástí indexu FTSE 250 londýnské burzy. Byl jsem s touto společností jak v dobrém období, po jejím úspěšném vstupu na burzu, tak i během těžkého období, kdy sektor, v kterém působila, opravdu tvrdě narazil. A právě v takovém období si otestujete své dovednosti a výdrž. Naučilo mě to, že nejlepší strategií ve vztazích s investory je maximální otevřenost a poctivost. Musíte komunikovat jak příležitosti, tak i potenciální rizika, včetně toho jak je společnost připravená zmírnit jejich dopad.

Nyní pracujete ve společnosti SAZKA Group. Kdo jsou vaši „zákazníci“ – investoři, analytici, média?

Všichni jmenovaní. Jak už bylo řečeno výše, vždycky existuje přesah mezi vztahy s investory a vztahy s veřejností. Pracoval jsem ve vztazích s investory v různých společnostech napříč sektory – bankovnictví, v ropném a plynovém průmyslu, v oblasti těžebního průmyslu a v současné době v loterijním sektoru. Princip je pořád stejný. Musíte komunikovat konsistentní zprávu pro všechny posluchače. Ideálně chcete, aby Vaše společnost byla vnímána jako autorita a expert v dané oblasti. Takže to je o budování vztahů a reputace. Trvá roky, než se vybuduje dostatečně silná reputace, takže musíte dostávat svým slibům znovu a znovu a nějaké zkratky nejsou možné.

V jaké fázi vývoje se nyní nachází loterijní průmysl? V Německu už je recese a čeká se, co bude v Česku, myslíte, že to bude mít i dopady na Váš byznys?

Obecně, loterijní business není moc cyklický. Sázení je zábavou zhruba pro polovinu dospělé populace v jakékoliv zemi. Samozřejmě že disponibilní příjem ovlivňuje to, kolik lidé utrácí za zábavu, ale obecně lidé sázejí zhruba stejně v dobách dobrých i zlých.

Co děláte ve volném čase? (jestliže čtete, máte nějaký tip na zajímavou knížku?)

Jsem nadšenec do rakouské ekonomické školy a zejména co se týče aplikace jejích principů na finance a politiku. V této škole je mnoho výborných a plodných autorů jako třeba H.H. Hoppe, W. Block nebo bývalý americký kongresman Ron Paul, pokud bych tedy měl nějaké vyjmenovat. Nedávno jsem dočetl knihu právě od Rona Paula nazvanou “Liberty defined”.